Európsky súd pre ľudské práva vo
štvrtok rozhodol vo veci Delfi AS proti Estónsku (podanie č.64569/09) ohľadom práva na slobodu prejavu v kolízii s ochranou
osobnostných práv.
Prípad sa týkal zodpovednosti
najväčšieho estónskeho spravodajského portálu ( Delfi AS) za
urážlivé komentáre jeho čitateľov k článku ohľadom významnej
trajektovej spoločnosti a jej aktivít. Anonymné komentáre boli
pomerne ostré a národnými súdmi uznané za ohováranie. Portál,
napriek tomu, že podľa svojho názoru plnil „notice-and-take-down
obligation“, bol radou potvrdzujúcich rozhodnutí uznaný
zodpovedným za spôsobenú ujmu. Portál následne podal sťažnosť
na Európsky súd pre ľudské práva. Ten vyslovil názor,
že nedošlo k porušeniu jeho práv, resp. článku 10 Dohovoru.
„Odsudzujúce“ rozhodnutia estónskych súdov voči portálu
uznal za opodstatnené, nakoľko komentáre boli veľmi urážlivé,
portál zlyhal v zabránení ich zverejneniu, profitoval z ich
existencie, umožnil ich autorom ostať v anonymite a penalizácia
uložená národnými súdmi bola primeraná.
Európsky súd pre ľudské práva
podporil názor, že vzhľadom na povahu článku, portál mal
predvídať takéto komentáre („Thus, the Court considers that the
applicant company was in a position to assess the risks related to
its activities and that it must have been able to foresee, to a
reasonable degree, the consequences which these could entail“).
Bokom neostala ani otázka pasívnej legitimácie zodpovedného
subjektu („Court is not convinced that measures allowing an injured
party to bring a claim only against the authors of defamatory
comments – as the applicant company appears to suggest – would
have, in the present case, guaranteed effective protection of the
injured person’s right to private life. It notes that it was the
applicant company’s choice to allow comments by non-registered
users, and that by doing so it must be considered to have assumed a
certain responsibility for these comments.“). V neposlednom rade je
rozhodnutie zaujímave aj z hľadiska skúmania transponovanej
smernice o elektronickom obchode a smernice o službách informačnej
spoločnosti.
Zdroj:
Žádné komentáře:
Okomentovat